برندسازی یکی از مهم ترین هدف هایی است که هر کسب و کاری باید برای آن تلاش کند. راهکارهای خلاقانه وجود دارد که شما با استفاده از آن‌ها می‌توانید با صرف هزینه‌ای نسبتاً اندک، برند خود را ترویج و تبلیغ کنید. داستان برند شما چیست؟ شما یرای اینکه کسب و کارتان رو در ذهن مخاطب یا حداقل مشتریانتان جا بندازید چه کارهایی کرده اید؟  در این مقاله به مفهوم برند سازی و نقش طراحی سایت در برندسازی خواهیم پرداخت.

مفهوم کلمه برند و برندسازی
برند در واقع لغتی است که ریشه در زبان انگلیسی و معناهای مختلفی از جمله (مارک- نوع- داغ- نشان- علامت و ....) دارد اما در کسب و کار، برند نشانه ای است که شامل اشکال، حروف، رفتار، رنگ ها و.... میشود که بوسیله یک نشان تجاری منحصر بفرد در ذهن افراد ماندگار می شود. نشان هیچ شرکت، موسسه یا خدماتی نمی تواند مشابه هیج یک از گروه یا موسسات دیگر باشد.جالب است بدانید برند در زبان قدیم به معنای سوزان بوده است چرا که در گذشته جهت تفکیک سازی دام ها از یکدیگر و شناسایی دام ها توسط مالکین و جلوگیری از سرقت روی بدنشان با میله  ای داغ نشانی می گذاشتند، که اینکار ایده ای شد برای مالکین کسب و کار یا شرکت ها که محصولات خود را توسط نشان، شعار و لوگوی سازمانی خاص خودشان، به یک برند تبدیل و وارد بازار کنند.
اما به نظر من برند یعنی تمایز! یک برند در واقع دیدگاه‌های منحصر به فردی است که یک کسب و کار را از سایر رقبا "متمایز" می‌کند و این تمایز به صورت "عمدی" و با برنامه ریزی قبلی انجام می‌گیرد.  چه چیزی شما رو از رقبای تجاری متمایز میکند؟ مزیت رقابتی شما نسبت به رقبا چیست؟ آیا دسترس پذیری راحت تری دارید؟ آیا محصول یا خدمات ارزان تری دارید؟ آیا کیفیت بالاتری دارید؟ به طور کلی چرا باید مشتریان بین تمام رقبا، شما را انتخاب کنند؟ شاید چون شما توانسته اید در ذهن مشتریان حک شوید! به همین حک شدن در ذهن مشتریان برندسازی گقته می شود.



برندها نیاز دارند جایی باشند که مشتریان (مردم) حضور دارند و باید زودتر از آن‌ها آن‌جا باشند. سازمان‌هایی که اهمیت فناوری دیجیتال را درک نمی‌ کنند و نمی‌ دانند که رفتارهای حاصل از این منابع چه نقشی در برندینگ آن‌ها بازی می‌کند، محکوم به باخت در دنیای رقابتی‌اند. در دنیای امروز، اینترنت و فناوری‌ های مبتنی بر آن تنها یک رسانه‌ی تعاملی نیست بلکه پرشتاب‌ترین رسانه‌ی رابطه‌ساز با مشتریان است. اکنون وب سایت ها به بخش جدایی ناپذیر برندسازی تبدیل شده اند. چند برند معتبر می شناسید که وب سایت ندارند؟؟؟ تصور کنید یک مشتری در حال مذاکره تلفنی با شماست، او هم زمان با مکالمه تلفنی نام شرکت شما را در گوگل جستجو می کند تا اطلاعات کامل تری از شرکت یا فروشگاه شما بدست آورد! آیا شما وب سایتی دارید که معرف شما باشد؟ اگر جواب منفی است علاوه بر از دست دادن این مشتری خاص، بسیاری از مشتریانی را که در گوگل جستجو می کنند نیز از دست داده اید. همچنین اگر سایت‌ شما تصویر خوبی از برندتان نشان نمی دهد، حتماً اصول برندینگ را رعایت نکردید.
برندسازی مراحلی دارد که باید تمام مراحل را پشت سربگذارید و توقف میان مراحل نشان ضعف آن موسسه یا خدمات بوده و ممکن آسیب جدی ای به کار وارد کند

مراحل برندسازی
1-انتخاب لوگو، رنگ سازمانی و شعار اختصاصی
قطعا تابحال شاهد یک برند بدون لوگو خاص نبوده اید. آرم طراحی شده توسط تیم شما در واقع  درک عمیقی از خدمات یا شرکت شما را دراختیار مشتری قرار میدهد. به عنوان مثال هر یک از ما با دیدن سیب گاز زده یاد یکی معروف ترین برندها بنام اپل می افتیم .پس بخاطر داشته باشید که لوگو شرکت شما معرف برند شماست و تماس مستقیمی با ذهن مشتریان برقرار میکند
انواع لوگو
لوگو تصویری: همانطور که از نامش پیداست این نوع لوگو بصورت نمادین و سمبلیک است و بیشتر برای شرکت ها و موسسات استفاده میشود. یک لوگو حرفه ای طوری طراحی میشود که در ذهن ها براحتی ماندگار شوند و حتی اگر لازم بود نام برند را به صورت فونت در کنار سمبل طراحی می کنند.
         
لوگو نوشتاری word mark: در این لوگو نام برند شما بصورت فونت های خاص نوشته و طراحی می شود مانند لوگوهای نوشابه زمزم، کوکاکولا و یا حتی مارک بسیاری از لپ تاپ ها که ضخامت حروف ها نشانه قدرت، ایتالیک بودن کلمات نشانه جنبش، حرکت و انگیزه است. شما به هنگام انتخاب یک لوگو باید دقت داشته باشید که طوری طراحی شده باشد که در اندازه های ریز و کوچک هم، خوانا و واضح باشد.
          
لوگو حرف نماد letter mark: این دسته از لوگو ها با استفاده از نام اختصاری یا حروف اول برند ها طراحی شده و کاربرد بسیار بالایی دارند چرا که حروف اول شرکت یا برند را به راحتی در ذهن مخاطب ثبت می کند.

لوگو ترکیبی:  در این نوع از لوگو، طراح سعی دارد یک نظم و هماهنگی میان سمبل و نام برند ایجاد کرده و هردو را در قالب برند ارائه کند. هرچه هماهنگی بالاتر باشد لوگوی برند جلوه جذاب تری به خود می گیرد بطور مثال اگر لوگو برند شما منحنی و دایره ای شکل است بهتر است که از حروف هایی با فونت های منحنی و دایره ای طور ترکیب شود.

رنگ سازمانی
رنگ ها در ذهن انسان اثرات و ماندگاری زیادی دارند باعث جذابیت لوگو و جذب مشتری به سمت و سوی تبلیغات برندینگ شما شده و به بوم شما روح میبخشد. آیا تا به حال به لوگو برند های مختلف دقت کرده اید؟ آیا نوشابه کوکالو با برچسب زرد یا خدمات ایرانسلی را با رنگ قرمز دیده اید؟ آیا پیش آماده که با دیدن رنگ خدمات رایتل یاد برند سامسونگ بیافتید؟ جواب شما در تمام این حالت ها خیر است. پس باید متوجه اهمیت رنگ خاص برندتان شده باشید.

روانشناسی رنگ ها: انتخاب رنگ می تواند یکی از مهمترین انتخابات در طراحی لوگو یک برند باشد چرا که ارتباط رنگ با برداشتی که بیننده از برند شما میکند مستقیم است .اگر به آب معدنی دقت کرده باشید اغلب موارد رنگ آبی اصلی ترین رنگ طراحیشان بوده چرا که رنگ آبی خنک بودن را به مخاطب انتقال میدهد پس بخاطر داشته باشید انتخاب رنگ برند یک امر سلیقه ای نیست و نیاز به دانش دارد. به عنوان نمونه ای دیگر ما در شرکت دنیای فناوری آکام رنگ مشکی-طلایی را برای برند خود انتخاب کرده ایم زیرا این ترکیب رنگ نشان دهنده لاکچری بودن و ثروت است.
جالب است بدانید رنگ ها  رابطه مستقیمی با فروش محصول دارند چرا که رنگ ها تاثیر زیادی در چگونه دیده شدن میگذارند و این رنگ ها هستند که شخصیت  یک برند را برای مصرف کنندگان نقل قول میکنند.  خوب است بدانید که شما محدود به یک رنگ در طراحی لوگو برند خود نیستید و استفاده هوشمنداننه از چند رنگ نشان دهنده منحصربفرد بودن شرکت شما می باشد.


2- لیستی از برتری های شرکت، خدمات و محصولات شما
همیشه باید به دنبال حداقل یک مزیت رقابتی نسبت به سایر رقبا باشید. این مزیت رقابتی می تواند حضور در همه جا، همه وقت و همه کس باشد. امروزه بدست آوردن چنین مزیت رقابتی کار سختی نیست، کافی است با داشتن یک وب سایت خوب، خدمات خود را به صورت آنلاین ارائه دهید. همچنین اگر ده ها مزیت رقابتی داشته باشید اما آن را در بستر اینترنت فریاد نزنید، بسیاری از افراد و مشتریان حتی از این برتری های شما مطلع هم نخواند شد.

3- گسترش دامنه کاری
هرگز کار خود را محدود به یک منطقه جغرافیایی خاص نکنید، همواره باید در تلاش باشید که کسب و کار شما در تمامی مناطق شناخته شده باشد و خدمات یا خود را در محدوده ی وسیع تری ارائه کنید. انجام این امر نیز محقق نخواهد شد مگر با برداشتن اولین گام در این خصوص یعنی داشتن یک سایت موفق.

4- داشتن سایت معتبر و نماد اعتماد الکترونیک
برای برند شدن تنها داشتن یک سایت معمولی کافی نیست. وب سایت شما باید حس اعتماد و حرفه ای بودن را به مشتریان القا کند و این مهم اتفاق نخواد افتاد مگر با صرف وقت و انرژی کافی. وبسایت شرکت یا وب سایت فروشگاهی شما باید حاوی مطالب مفیدی برای مشتریان باشد. از راهنمای خرید گرفته تا توضیحات مربوط به گارانتی. همواره تلاش کنید به کاربرانی که به سایت شما سر زده اند کمک کنید. هر چه بیشتر به بازدید کنندگان سایت خود کمک کنید حس وفاداری را بیشتر در آنها برانگیخته اید.
وب سایت های فروشگاهی باید نماد اعتماد الکترونیک را دریافت کنند. نماد اعتماد الكترونیكی به شكل یك علامت در بالای سایت‌هایی كه از نظر قانونی فعالیت آنان مورد تائید است به نمایش در می آید. در ایران مركز توسعه تجارت الكترونیكی مسئولیت ایجاد زیر ساخت های امنیت و اعطای نماد اعتماد الكترونیكی به کسب و کارهای اینترنتی را برعهده دارد. اگر میخواهید کسب و کار اینترنتی موفقی را داشته باشید اولین و مهمترین گام برای شما جلب اعتماد و اطمینان کاربران است . شما با گرفتن نماد اعتماد الکترونیک میتوانید اعتماد کاربران را جلب کنید. در مقاله بعد به صورت مفصل به موضوع نماد اعتماد الکترونیکی خواهم پرداخت.

مقاله مرتبط: اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی در طراحی سایت

مقاله مرتبط: چرا باید وب سایت داشته باشیم؟



5- تبلیغات
با توجه به هزینه ای که تبلیغات به شرکت تحمیل می کند لازم است که هوشمندانه تبلیغ کنید. برای شروع می توانید با پاسخ به این سوالات بهترین شیوه تبلیغ را برای خود بدست آورید.
بودجه شرکت برای تبلیغات چقدر است؟ مشتریان در کدام بستر بیشتر وقت می گذرانند؟ احتمال دیده شدن تبلیغ توسط مشتریان در این بستر چقدر است؟ و در نهایت چگونه می توان مشتریان را مجبور کرد که به تبلیغ ما توجه کنند؟ اما توجه داشته باشید هرگز به زور تبلیغات تلاش نکنید خود را تحمیل کنید. از تبلیغات فقط برای معرفی مزایای رقابتی خود استفاده کنید. همواره تلاش کنید جامعه‌ی هدف را انتخاب کنید، آنگاه اجازه دهید جامعه‌ی هدف شما را انتخاب کند.

مقاله مرتبط: چگونه یک تبلیغ خوب بنویسیم؟

تفاوت برند شدن و ترند شدن:
 ترند در دنیای مجازی ریشه در دنیای مد و فشن دارد و به معنای فراگیر شدن یا اوج گرفتن.است. در واقع هرکدام از محصولات برند شما در بازه زمانی خاص خودش می تواند تبدیل به ترند شوند. پس هیچگاه ترند شدن محصولی را با برند شدن اشتباه نگیرید. برندسازی یک فعالیت مستمر و طولانی است اما ترند یا مد در مدت کوتاهی در بازار حضور دارد. مهم‌ترین نکته در ساخت برند و برندسازی، تداوم دادن آن است. برای اینکه یک برند تجاری تأثیر گذار باشد و به اندازه نیاز با مشتریان ارتباط برقرار کند، باید فرآیند برند سازی به صورت مداوم ادامه پیدا کند. از تمام عناصری که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم لوگو، شعار، وب سایت، تبلیغات و…. در تمام بخش‌های کسب و کار خود استفاده کنید. صدای برند خود را به گوش مشتریان برسانید و تاثیر شگفت انگیز آن را در کسب و کار خود ببینید.
طراحی حرفه ای وب سایت - شرکت دنیای فناوری آکام

آخرین نمونه کارها
فروشگاه اینترنتی جام هنر

فروشگاه اینترنتی جام هنر

آگاهی ما از متدهای طراحی یک وبسایت فروشگاهی و همچنین آشنایی با تمامی جنبه ها و چالش های کسب و کار آنلاین....

نمونه کار
طراحی سایت بازاریابی شبکه ای

طراحی سایت بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای شیوه ای از بازاریابی است که در آن شرکت به اعضایش حق کمیسیون می‌دهد تا افراد جدید را وارد کنند...

نمونه کار
طراحی سایت روزنامه پاسارگاد

طراحی سایت روزنامه پاسارگاد

با بررسی وب سایت های روزنامه مطرح، سعی بر آن کرده ایم که سایتی در خور شان نشریه ی محترم پاسارگاد طراحی کنم.

نمونه کار