امام علی (ع):
هنگامی که از چیزی می‌ترسی، خود را در آن بیفکن، زیرا گاهی ترسیدن از چیزی، از خود آن سخت‌تر است.

ترس چیست؟!
ترس حالت عاطفی پیچیده و نیرومندی است که مانع از انجام کاری می شود. ترس لزوما چیز بدی نیست زیرا ما را از رویارویی بسیاری اتفاقات خطرناک بازمیدارد. ترس سکه ای دو روست که هم ما را محافظت میکند و هم مانع انجام بسیاری از کارهای مفید می شود.
ترس انواع مختلفی دارد مانند ترس از اظهار وجود، صحبت کردن در برابر جمع، تصمیم گرفتن، تغییر شغل، تنهایی، راه اندازی کسب و کار اینترنتی و....‌



شناخت و غلبه بر ترس در راه اندازی کسب و کار اینترنتی
بسیاری از افراد قصد راه انداری یک وب سایت یا فروشگاه اینترنتی و یا هر کسب و کار اینترنتی دیگری را داشته اند اما هیچوقت موفق به اجرای آن نشده اند. دلایل زیادی برای اجرا نشدن ایده هایی وجود دارد که اگر عملی شوند می توانند زندگی افراد را دچار تحول کنند، یکی از این دلایل وجود ترس است. ترس از دست دادن سرمایه، ترس از هدر رفتن وقت، ترس از وجود رقبای بزرگ، ترس از دست دادن درآمد فعلی و .....
شناختن ترس‌ اولین گام برای روبه‌رو شدن با آن‌ است. ترس‌های موجود در کارآفرینی را بشناسید و آمادگی کافی را برای از بین بردن آن‌ها کسب کنید. بنابراین در این مقاله ابتدا به ترس های آشکار و پنهان در راه اندازی وب سایت می پردازیم و سپس راه های مقابله با آنها را بررسی خواهیم کرد.

1- ترس از دست دادن سرمایه
برخی تصور می کنند راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی هزینه ی زیادی می خواهد و این امر آنقدر بدیهی به نظرشان می رسد که حتی اقدامی برای استعلام قیمت و برآورد هزینه انجام نمی دهند، این مورد باعث وجود حس ترس از سرمایه در افراد می شود. به احتمال زیاد راه اندازی ایده ی شما سرمایه زیادی نمی خواهد  یا حداقل می توانید با سرمایه ای کم بخش اصلی ایده ی خود را اجرایی کنید و به مرور زمان آن را تکمیل تر کنید. با سرمایه کم شروع کنید در ادامه با برنامه ریزی و در زمان مناسب سرمایه تزریق کنید. در مقابل نیز هستند کسانی که تصور می کنند با تزریق سرمایه های کلان می توانند کسب و کارهای رقیب را که سال ها مشغول فعالیت هستند از میدان به در کنند و جای آنها را بگیرند، لازم به تذکر است این تفکر نیز اشتباه است، به عنوان نمونه می توان به فروشگاه اینترنتی بامیلو اشاره کرد که علیرغم سرمایه گذاری کلان موفق به پشت سر گذاشتن فروشگاه اینترنتی دیجی کالا نشد و اعلام ورشکستگی کرد. از تجربه ی بامیلو می توان نتیجه گرفت سرمایه گذاری کلان موجب بالا رفتن هزینه ها می شود، هزینه هایی مانند حقوق پرسنل و غیره. بنابراین توصیه می شود بعد از راه اندازی ابتدایی کسب و کار اینترنتی خود تنها روی زمان سرمایه گذاری کنید و پس از اولین بازخورد های مثبت، سرمایه مالی ثانویه را تزریق کنید. از این مرحله به بعد است که کسب و کار شما به سود دهی خواد رسید و سرمایه گذاری های بعدی از دل خود کسب و کار بدست می آیند. همیشه به شاخص هایی مانند نسبت سود و هزینه و ..... توجه داشته باشید. فرآیند سوددهی کسب و کارهای آنلاین زمان بر و نیازمند صبر و حوصله است.
"اگر چیزی هنوز ذهنت رو درگیر کرده، ارزشش رو داره که برای بدست آوردنش ریسک کنی"

2- ترس هدر رفتن وقت (اتلاف وقت)
برای بسیاری از افراد زمان ارزشمندترین سرمایه است. برخی از افراد نیز چون برنامه ریزی و زمانبندی درستی ندارند دچار توهم کمبود وقت هستند. بشر تا کنون دوران مختلفی را پشت سر گذاشته، از عصر کشاورزی گرفته تا انقلاب صنعتی و اکنون انقلاب دیجیتال. من به شما اطمینان میدهم در عصر فناوری اطلاعات که اکنون در آن قرار داریم پر سودترین سرمایه گذاری زمانی است که صرف کسب و کار اینترنتی می کنید. اکنون که همه ی ما صدای نابودی کسب و کارهای سنتی را رسا شنیده ایم هیچ منطقی ما را از صرف زمان در این عرصه باز نمی دارد. البته منطقی نیست که کسب و کار سنتی خود را ها کرده و تمام انرژی خود را صرف کسب و کار اینترنتی کنیم. صرف زمان نیز همانند صرف هزینه نیاز به برنامه ریزی و تدوین استراتژی دارد. از آنجا که سوددهی در کسب و کارهای اینترنتی فرآیندی زودبازده نیست (هرچند که در بلند مدت بسیار پربازده است) بنابراین شما باید در ابتدا با صرف روزانه حدود 2 ساعت زمان کسب و کار خود را شروع کنید و پس از حدود 1 سال که اولین سیگنال های مثبت را از کسب و کار خود گرفتید، زمان صرف شده را افزایش دهید.
"اگر می تونی آرزو کنی، پس توانایی انجام اون آرزو رو داری"


3- ترس از شکست
برای آنکه در کسب و کار آنلاین خود شکست نخوریم باید یک سری اصول و قواعد را رعایت کنیم و از افراد خبره ی این کار مشاوره بگیریم. ترس از شکست در راه اندازی یک وب سایت مانند ترس از تصادف در رانندگی کردن است. هیچوقت رانندگی نکنیم زیرا بسیاری از افراد تصادف کرده اند. کافی است نگاهی به آمار تعداد کشته شدگان در حوادث رانندگی داشته باشیم تا دلیل محکمی برای سوار نشدن ماشین بدست آوریم! هزینه های جانبی اتومبیل نیز می تواند دلیل دیگری برای نخریدن اتومبیل باشد.
معمولا هزینه و زمان مورد نیاز برای شروع یک کسب و کار اینترنتی آنقدر کم هست که ریسک بالایی نداشته باشد اما باز هم افراد اقدامی به راه اندازی کسب و کار اینترنتی انجام نمی دهند. یکی از دلایل آن مشاهده ی بسیار افرادی است که یک کسب و کار اینترنتی را راه انداری کرده اند اما موفق نشده اند. دلایل شکست در کسب و کار اینترنتی موضوع دیگری است که به آن خواهیم پرداخت.
شکست در کسب و کار اینترنتی واقعا معنایی ندارد! بارها بر این تاکید کرده ام که وب سایت تان را راه اندازی کنید. فکر می کنید این چه دلیلی می تواند داشته باشد جز اینکه تجربه تان در راه اندازی و نگهداری وب سایت بالا برود! همین تجربیات هستند که کسب و کار اینترنتی را لذت بخش می کند. همین تجربیات هستند که باعث می شوند روز به روز چیزهای جدید و زیادی یاد بگیرید که میلیون ها تومان می ارزد!
با این حال خیلی از دوستان به فکر آن مقدار هزینه ای هستند که بابت شروع کسب و کارشان در اینترنت می خواهند بپردازند. واقعا ارزش این همه کسب تجربه به قیمت راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی نیست؟
"اگر فقیر به دنیا آمدید این تقصیر شما نیست، اگر فقیر از دنیا بروید این اشتباه شماست"

4- ترس از دست دادن درآمد فعلی
با توجه به توضیحات داده شده در موارد قبل لازم به نگرانی در مورد قطعی درآمد فعلی خود نخواهید داشت و همزمان می توانید کسب و کار سنتی و اینترنتی خود را با هم پیش ببرید.
"آفتاب به گیاهی می تابد که سر از خاک بیرون آورده باشد"

5- کمال گرایی منفی
برخی از افراد ایده ای در ذهن دارند اما به جای شروع و عملیاتی کردن آن مدام به بهبود و تکمیل ایده ی خود در ذهن می پردازند تا جایی که هیچوقت آن را عملیاتی نمی کنند، از این ویژگی به عنوان کمال گرایی منفی یاد خواهیم کرد. تمام کسب و کارهای موفق ایده ی خود را خیلی ساده شروع کرده اند و به مرور زمان آن را بهبود بخشیده اند. به عنوان مثال فروشگاه اینترنتی دیجی کالا ابتدا با فروش محصولات دیجیتال کار خود را شروع کرد و سپس با توجه به نیاز بازار آن را توسعه داد. همچنین شرکت گوگل که اکنون بر اساس 200 پارامتر سایت های اینترنتی را رتبه بندی می کند در ابتدا تنها با 3 پارامتر کار خود را شروع کرد. این شرکت ها همچنان در حال توسعه کسب و کار خود هستند و هرگز متوقف نخواهند شد. اگر تصور می کنید این شرکت ها اولین در حوزه ی خود بوده اند سخت در اشتباهید، جالب است بدانید قبل از گوگل، 5 موتور جستجوگر دیگر در دنیای اینترنت وجود داشت و همچنین قبل از دیجی کالا نیز، چندین فروشگاه اینترنتی دیگر فعالیت می کردند.
"هیچ کس برتر نیست، هیچ کس پست تر نیست. اما هیچ کس برابر هم نیست! انسان ها منحصر به فرد هستند"

6- ترس از شروع در زمان نامناسب
از دیگر دلایلی که موجب می شود یک کسب و کار اینترنتی هیچوقت اجرایی نشود انتظار بیش از اندازه است، انتظار برای فراهم شدن یک زمان مناسب و ترس از شروع در زمان نامناسب. این ترس ریشه در روزمزگی ما دارد، متاسفانه اغلب ما درگیر روزمرگی های خود هستیم و بنابراین احساس میکنیم اکنون فرصت کافی برای اجرای ایده وجود ندارد و همچنان منتظر فرا رسیدن روز موعود می مانیم و می مانیم! برای رسیدن به موفقیت باید کاری را انجام دهید. تنها راز موفقیت افراد موفق، نه سخت کوشی است و نه تلاش بیش از حد و نه اینکه از بقیه باهوش تر بوده اند تنها راز این است که آن ها کاری را انجام داده اند و دست روی دست نگذاشته اند. رسیدن به موفقیت در آینده نتیجه ی عملکرد صحیح در زمان حال است. به عنوان مثال کسانی که 10 سال پیش در زمینه زمین و ملک سرمایه گذاری کرده اند امروز ثروتمند و دیگران فقط ناظر بودند. راه اندازی کسب و کار آنلاین امروز مشابه همین مثال است. البته هزینه ی راه اندازی کسب و کار آنلاین در آینده افزایش نحواهد داشت اما شرط موفقیت شروع به موقع است. در واقع در آینده کسی موفق تر است که زودتر شروع کرده باشد.
"حتی اگر بدانم فردا دنیا متلاشی خواهد شد، من باز هم درخت سیبم را خواهم کاشت"

7- ترس از مسیر
بعضی از افراد نیز تصور می کنند راه اندازی و مدیریت کسب و کار اینترنتی فرآیند پیچیده ای است که از عهده ی آنها بر نمی آید، این تفکر باعث وجود حس ترس از مسیر می شود که به علت نداشتن اطلاعات کافی به وجود می آید. در مقابل نیز هستند کسانی که کسب و کار خود را راه اندازی می کنند و تصور می کنند بدون هیچ تلاشی می توانند به درآمد از طریق وب سایتشان برسند، این افراد به گروه بی شمار شکست خوردگان کسب و کار اینترنتی خواهند پیوست.
به عنوان مثال بسیاری از مشتریانی که قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی داشته اند و با من تماس گرفته اند، نگران مواردی چون سختی دریافت نماد اعتماد الکترونیک و یا فرآیند ارسال کالای خود به دست مشتری بوده اند. در صورتیکه دریافت نماد اعتماد الکترونیک بسیار ساده بوده و همچنین شرکت پست قراردادی با فروشگاه های اینترنتی برای ارسال کالاها منعقد می کند به طوری که فروشگاه های اینترنتی قابلیت اتصال به شرکت پست را دارند و هزینه پستی به صورت دقیق قابل نمایش در سایت فروشگاه اینترنتی است.
"من نمی توانم جهت وزش باد را تغییر دهم، اما همیشه می توانم بادبان هایم را طوری تنظیم کنم که به مقصد برسم"


8- ترس از وجود رقبای بزرگ
فکر وجود رقبای بزرگ که میلیارها تومان درآمد دارند و به دنبال این درآمد نیز میلیاردها تومان هزینه برای کسب و کارشان می کنند تن هرکسی که قصد رقابت با آنها را داشته باشد خواهد لرزاند. خبر خوب این است که امکان فعالیت برای کسب و کار شما زیر سایه ی این غول های اینترنتی نیز وجود دارد. باید توجه داشت که رقبای بزرگ مشکلات بسیار بزرگی نیز دارند. به عنوان مثال اگر تنها 1 درصد از مشتریان یک فروشگاه اینترنتی بزرگ ناراضی باشند، تعداد بسیار زیادی از افراد را شامل می شود که خبر آن به سرعت در شبکه های اجتماعی پخش شده و ضربه ی بزرگی به آن فروشگاه وارد می شود. همچنین این فروشگاه ها به دلیل حجم بالای فروش معمولا نمی توانند امکان پشتیبانی خوبی به مشتریان خود ارائه دهندو یا بسیاری از موارد دیگر. شما می توانید نقاط قوت و ضعف رقبای خود را بررسی کرده و از آنها الگوبرداری کرده و یا انها را اصلاح نمائید.
همچنین می توانید ابتدا کسب و کار خود را به صورت منطقه ای و سپس کشوری ارائه کنید.
سعی کنید هرگز در شروع کار، خودتان را با سایت های بزرگ و موفق مقایسه نکنید. این سایت ها سال هاست که کار می کنند و بازار هدف و مخاطبین خاص خودشان را بدست آورده اند، آنها سال هاست که میلیاردها تومان هزینه تبلیغات کرده اند و به خاطر همین تبلیغاتشان است که موفقیت های زیادی را کسب کرده اند.
برای پیروزی بر رقیبان سرسخت باید مزیت رقابتی داشته باشید. داشتن مزیت رقابتی بسیار مهم است، شما اگر یک مزیت رقابتی خوبی پیدا کنید، می توانید پیروز میدان باشید. برای پیدا کردن یک مزیت رقابتی باید رقیبانتان را کامل تجزیه و تحلیل کنید. ببینید که چه خدمات و محصولاتی دارند و…
البته اگر کسب و کار اینترنتی تان را هنوز راه اندازی نکردید، بهتر است در اوایل راه فقط بر روی جذب مخاطب و جذب ترافیک هدفمند تمرکز کنید و اصلا به فکر رقابت با رقبای بزرگ تان نباشید. مهمترین کاری که باید انجام دهید باید به فکر این باشید که چگونه کاربران هدف را جذب کسب و کارتان کنید.
"هرگاه ردپای کسی که آرامشم را گرفته بود دنبال کردم، به خودم رسیدم!"
مقاله پیشنهادی: چگونه با دیجی کالا رقابت کنیم

9- ترس از اولین نبودن
همه ی ما شعارهایی مانند "یا اولین باش یا بهترین" ویا "اگر اولین نبوده ایم همواره تلاش کرده ایم بهترین باشیم" و ... را شنیده ایم. آیا این بدان معناست که دومین ها، سومین ها و ..... هرگز به درآمد نمی رسند؟ تصور کنید در شهر شما تنها یک سوپرمارکت، یک فروشگاه لباس و از هر چیز فقط اولین آن وجود داشت! این تفکر نیز گاها باعث توقف اجرای کسب و کار اینترنتی می گردد. در راه اندازی کسب و کار اینترنتی هرچند زمان شروع ارزش زیادی دارد اما اولین نبودن مانع رشد کسب و کار شما نخواهد شد.
" کسانی که به ترس هایشان غلبه نمی‌کنند، زندگی خیلی کوچکی خواهند داشت."


10- ترس از به نتیجه نرسیدن
زمانی که شما یک وب سایت راه اندازی میکنید تا یک سال اول باید تمرکز بر جذب ترافیک و افزایش بازدید وب سایت خود داشته باشید، آن هم درصورتیکه روزانه حدود 2 ساعت برای سایت خود وقت بگذارید. این زمان برای برخی آنقدر طولانی به نظر می رسد که بعد از چند ماه تصور می کنند که رویایشان هیچوقت محقق نخواهد شد. تفکراتی مانند: نکند همه چیز برعکس پیش برود. نکند این سایت هیچوقت مشتری جذب نکند. نکند به درآمد کافی نرسم و ..... در ذهن این افراد رخنه کرده و سایت خود را رها می کنند و یا به دنبال کسب و کار اینترنتی دیگری می روند و چندماهی نیز درگیر ان می شوند. اگر شما با هریک از این افراد مشورت کنید با یقین به شما خواهند گفت علیرغم صرف زمان و انرژی زیاد، هیچ نتیجه ای نگرفته اند. اکیدا توصیه می کنم با کسانی که از شاخه ای به شاخه دیگر می روند هرگز مشورت نکنید. اما اگر با کسانی که بیش از یک سال روی وب سایت خود با برنامه ریزی وقت گذاشته اند مشورت کنید به شما خواهند گفت چطور اوضاع در سال دوم فرق کرده و همه چیز دگرگون شده است. واقعیت این است که در سال اول نه مشتریان شما را جدی می گیرند و نه موتورهای جستجوگری مانند گوگل. البته گوگل روزانه سایت شما را رصد می کند و کم کم به آن اعتبار می بخشد. مهم است که در این سال اول دست از نلاش برندارید تا اعتبار خود را نزد مخاطبین و موتورهای جستجوگر بالا ببرید. پس از آن است که شاهد تحولات بزرگی در آمار بازدیدگنندگان سایت خود خواهید بود. فراموش نکنید برای به نتیجه رسیدن باید ادامه دهید و زودکنار نکشید.
"موفقیت برای باهوش یا پولدارها نیست، برای بچه پر روهای سمجه که اومدن روی زندگی رو کم کنن"

11- ترس از تبلیغات
برخی افراد به منظور جذب بازدیدکننده برای سایت خود از همان ابتدا شروع به تبلیغات با هزینه های زیاد می کنند، در مقابل نیز برخی افراد علیرغم دریافت سیگنال هایی از موفقیت هیچ اقدامی برای تبلیغ نمی کنند. هر دو گروه این افراد در آینده ای نزدیک شکست خواهند خورد. تبلیغات اصول و زمانبندی خاص خودش را دارد که حتما باید مورد توجه قرار گیرند.
" داستان کسانی را که به خواسته هایشان رسیده اند دنبال کنید. شما متوجه خواهید شد که این افراد هم با همان ترس‌ها و شک‌ها شروع کرده اند."

12- ترس از هدف گذاری
برخی افراد از ترس نرسیدن به هدف، هدف گذاری نمی کنند! اهداف خود را در قالب اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مشخص و استراتژی مناسب برای رسیدن به این اهداف را تدوین کنید. درصورتیکه هدفی نداشته باشید هیچ شاخصی برای ارزیابی عملکرد خود نخواهید داشت و این یک فاجعه برای کسب و کارهای نوپاست. زیرا به وسیله همین شاخص هاست که می توانید عیب های کار خود را شناسایی و نسبت به رفع آنها اقدامات لازم را انجام دهید.
"تنها چیزی که نیرومند تر از ترس است، هدف است"

به راستی 10 سال دیگر، شما کدام یک از دونفر در تصویر زیر هستید؟

نویسنده: مهدی یوسفی - طراح سایت

 

آخرین نمونه کارها
فروشگاه اینترنتی جام هنر

فروشگاه اینترنتی جام هنر

آگاهی ما از متدهای طراحی یک وبسایت فروشگاهی و همچنین آشنایی با تمامی جنبه ها و چالش های کسب و کار آنلاین....

نمونه کار
طراحی سایت بازاریابی شبکه ای

طراحی سایت بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای شیوه ای از بازاریابی است که در آن شرکت به اعضایش حق کمیسیون می‌دهد تا افراد جدید را وارد کنند...

نمونه کار
طراحی سایت روزنامه پاسارگاد

طراحی سایت روزنامه پاسارگاد

با بررسی وب سایت های روزنامه مطرح، سعی بر آن کرده ایم که سایتی در خور شان نشریه ی محترم پاسارگاد طراحی کنم.

نمونه کار