هدف اولیه در فعالیت های مرتبط با سئو، کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل است. با استفاده از سئو یا مهندسی موتورهای جستجو در صفحه اول گوگل و سایر موتورهای جستجو قرار بگیرید و بیشتر از رقبا دیده شوید.

بهینه سازی وب سایت ( سئو – SEO )
حکایت اولین یافته‌ها در گوگل، حکایت مغازه‌هاست در راستهٔ اصلی بازار و تعداد ویزیتورهای این سایت‌ها حکمِ سیل مشتریان این مغازه‌ها. شما هم می‌توانید خدماتتان را در بهترین سرقفلی دنیای مجازی عرضه کنید در حالی که یک هزارم قیمت چنین سرقفلی ای را راستهٔ بازار نمی‌پردازید!

باید بپذیریم کاربران رو به رشدِ اینترنت در ازدحام وب سایت‌ها، چاره ای جز جستجو و اعتماد به اولین یافته‌های موتورهای جستجو ندارند. ما به شما کمک خواهیم کرد در کمترین زمان ممکن رتبهٔ سایتتان را در موتورهای جستجو افزایش دهید. به این ترتیب شما در سایتتان مشتریانی با ارزش دارید که از یک سو به میل خود در سایت شما هستند و از سوی دیگر به عنوان اولین یافته‌ها به خدمات شما اطمینان کرده‌اند.

سئو چیست؟ - سئو - بهینه سازی سایت
سئو برگرفته از عبارت Search Engine Optimization است که کلمات معادلی چون SEO یا بهینه سازی موتور جستجو دارد که همگی آنها به یک معنی می باشند و می توان آن را بصورت زیر تعریف نمود:

سئو (بهينه‌سازي موتور جستجو) به معناي فريب و يا دستکاري موتور‌هاي جستجو با روش‌هاي غير اخلاقي نيست. سئو (SEO) به معنای بهینه سازی وب سایت برای موتور های جستجو نظیر گوگل ‌، یاهو و بینگ میباشد.به زبان ساده اگر با توجه به علایق موتورهای جستجو وبسایت خود را بنا کنیم ، آنها این لطف و محبت ما را بی پاسخ نخواهند گذاشت. سئو را مي‌توان مجموعه‌اي از روش‌ها براي تغيير استراتژيک وب سايت‌ها دانست.
سئو فرآيند ساده‌اي نيست که به راحتي پياده‌سازي شود زيرا نيازمند دانش زياد، علم پيش زمينه‌اي و صبر است. موتور‌هاي جستجو با تغيير مداوم الگوريتم‌هاي رتبه‌بندي خود غير قابل پيش‌بيني هستند؛ بنابراين وظيفه مهندسين سئو بروز نگه داشتن اطلاعات خود در اين زمينه است.
ولی آیا به راستی هدف نهایی شما موتورهای جستجو هستند؟ یا مخاطبینی که از این درگاه به سایت شما وارد میشوند؟ ما معتقدیم که SEO مخفف عبارت Search Experience Optimization است یعنی بهینه سازی تجربه کاربر هنگام جستجو.
هدف اولیه در فعالیت های مرتبط با سئو کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل است ولی هدف اصلی ما باید افزایش مخاطبین واقعی سایت، که موجب افزایش میزان فروش یا بهبود نرخ جذب تبلیغات می شود. اینجاست که نقش یک مشاور سئو نمایان میگردد و اهمیت مشاوره سئو حرفه ای چند برابر می گردد.

چه زمانی به مشاوره سئو نیازمندیم؟
شما همیشه به مشاور سئو نیاز دارید ولی نقش مشاور در هر زمان متفاوت خواهد بود.
به عنوان مثال هنگام راه اندازی اولیه سایت مشاور سئو در انتخاب اسم، نام دامنه، شرکت طراحی سایت، شرکت ارائه دهنده هاست، امکانات مورد نیاز سایت و … شما را همراهی خواهد کرد. همین مشاور برای یک سایت در حال کار میتواند اقدامات و پیشنهادات کاملا متفاوتی را ارائه نماید. سعی کنید قبل از شروع پروژه وب سایت خود مشاوره سئو را انجام دهید تا استراتژی مشخصی از همان ابتدا در سایت شما ایجاد شود.

10نکته طلایی در مورد سئو

موتورهای جستجوگر و در راس آنها گوگل از حدود 200 پارامتر را برای اعتبارسنجی وب سایت ها استفاده می کنند. در اینجا به معرفی چند پارامتری که از دیگر پارامترها بسیار مهمتر هستند می پردازیم و به شما اطمینان می دهیم اگر این شاخص ها را رعایت نمائید، به یک جایگاه عالی در نتیجه جستجوها خواهیم رسید

1- ثبت در گوگل
به طور حتم ابتدا شما باید سایت خود را به گوگل معرفی کنید! برای این کار 2 را پیش روی شماست. اول اینکه می توانید از یک سایت که قبلا در گوگل ثبت شده ایت یک لینک دریافت کنید. ربات های گوگل زمانی که در حال بررسی وب سایت ثبت شده هستند، به لینک سایت شما نیز برخورد کرده و سایت شما را نیز در فهرست خود قرار میدهند. از آن پس سایت شما نیز در گوگل ثبت شده است. راه دوم این است که سایت خود را مستقیما به گوگل معرفی کنید. برای این کار گوگل ابزاری به نام "گوگل وبمستر" در اختیار شما قرار داده است. ابتدا با اکانت Gmail خود در این سایت ثبت نام و سپس سایت خود را معرفی می کنید. همچنین گوگل وبمستر امکان معرفی تمام صفحال سایت شما را از طریق فایلی به نام "نقشه سایت" فراهم کرده است. نقشه سایت یک فاسل با فرمت xml است که حاوی لینک تمام صفحات سایت شماست.

2- انتخاب توضیحات و کلمات کلیدی مناسب برای هر صفحه از سایت
هر صفحه وبسایت شما باید دارای یک خلاصه متن و تعدادی کلمه کلیدی مهم برای معرفی به گوگل باشد. بنابراین برنامه نویس سایت شما باید به گونه سایت شما را نوشته باشد که بتوانید برای هر صفحه به صورت مجزا این موارد را تعریف نمائید. دقت کنید اگر دو صفحه از صفحات وب سایت شما توضیحات و کلمات کلیدی کاملا یکسانی داشته باشند، امتیاز منفی برای گوگل خواهد بود.

3- عنوان صفحات و عنوان سایت
هر صفحه از وب سایت شما دارای یک عنوان است. بسیار اهمیت دارد که عنوان انتخابی شما برای هر صفحه و مطلب، مرتبط با همان مطلب باشد. سعی کنید عنوان مطالب را طوری انتخاب کنید که حاوی کلمات ارزشمند برای آن صفحه باشند. همچنین سایت شما نیز دارای یک عنوان کلی است. این عنوان باید دربرگیرنده فعالیت اصلی شما باشد زیرا یکی از اولین توجهات گوگل در جستجو، به عنوان سایت است

3- تولید محتوای ارزشمند
یکی از توجهات ویژه ی گوگل به محتوای سایت شماست. هر چه محتوای بیشتر و با کیفیت تری تولید کنید و هر چه بیشتر وبسایت خود را بروز نگه دارید، اعتبار شما نزد گوگل بیشتر خواهد بود. توجه کنید که محتوای ارزشمند محتوایی است که اولا از دیگر سایت ها کپی نشده باشد زیرا گوگل به سایت های دیگر نیز دسترسی دارد و به سرعت متوجه کپی بودن مطلب می شود و به شما امتیاز منفی می دهد و ثانیا مطلب شما باسد حاوی کلمات کلیدی مد نظراتان باشد. نکته دیگر آن است که محتوای ارزشمند محتوایی است که بتواند کاربر را در سایت شما نگه دارد، گوگل بررسی می کند که کاربران پس از باز کردن وب سایت شما چند دقیقه در آن می مانند و از این صفحه به چه صفحات دیگری می روند. اگر بتوانید کاربر را در سایت خود نگه داریذ، پیروزی از آن شما خواهد بود.

4- لینک سازی داخلی
همانطور که در مورد قبل گفتم گوگل بررسی می کند که کاربر از صفحه ی شما به کدام صفحات دیگر سایت شما می رود. بنابراین باید صفحات مرتبط سایت خود را به هم لینک کنید که برای کاربر مفید باشد

4- لینک های خارجی
باید تلاش کنید از سایت های پربازدید و مرتبط با وبسایت خود، لینک ورودی دریافت کنید. گوگل اینظور تفسیر می کند که این سایت ها با این همه اعتبار و امتیاز، وقتی به سایتی لینک می دهند، حتما این سایت هم وب سایت مفید است.

5- نمایش صحیح سایت در موبایل
امروزه بسیاری از کاربران با گوشی های موبایل به کاوش در اینترنت می پردازند. بنابراین برای گوگل مهم است که وب سایت شما در دستگاه های موبایل به درستی و با کیفیت نمایش داده شود

6- استفاده از تصاویر بهینه
ححم تصاویر شما باید بهینه باشد زیرا اگر از تصاویر با حجم بالا استفاده کنید سرعت بارگذاری سایت شما بالا می ذود و موجب نارضایتی کاربر و به دنبال آن نارضایتی گوگل خواهد شد

 7- اعتبار دامنه
هر چه طول عمر سایت شما بیشتر باشد، اعتبار آن نیز افزایش می یابد. این یکی از مواردی است که شما را مجبور می کند هر چه سریعتر وب سایت خود را راه اندازی نمائید.

8- صبر و حوصله
حتی اگر تمام موارد گفته شده را رعایت کنید حدود یک سال زمان می برد تا سایت شما به صفحات اول گوگل برسد. بنابراین باید سال اول علی رغم رعایت تمام این موارد صبر کنید

9- گوگل آنالیز و گوگل وب مستر
گوگل دو ابزار مهم به نام "گوگا آنالیز" و "گوگل وبمستر" را در اختیار شما به صورت رایگان قرار داده است که می توانید از انها برای بررسی سایت خود استفاده کنید. البته هر دوی این ابزار ها برای ایرانی ها بسته اند و باید از روش هایی برای دستری به انها استفاده کرد

10- آدرس های پسندیده صفحات
اگر به آدرس بار مرورگر خود نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد که هر صفحه از سایت شما دادای یک آدرس منحصر به فرد است. برنامه نویس سایت شما باید وب سایت را طوری طراحی کنید که آدرس ها برای گوگل بهینه باشند و از کارکترهای نامربوط مثل & یا ؟ و .... استفاده نشده باشد.

 گوگل تمام این موارد و بسیاری از موارد دیگر را بررسی میکند تا مطمئن شود سایت شما برای کاربر مفید است. به طور خلاصه اگر وب سایت شما یک وب سایت مفید برای کاربر باشد، اعتبار ان نیز نزد گوگل بالاست.

هر یک از موارد گفته شده به طور خلاصه شرح داده شد و برای هر کدام می توان چندین صفحه توضحیح داد که خارج از حوصله این مقاله است. هدف این مقاله آشنایی شما با نحوه ی کارکرد موتورهای حستجوگر و به دنبال آن رعایت اصول مربوط به آنهاست. اگر به مشاوره ی بیشتری نیاز دارید می توانید با شماره زیر تماس بگیرید.

مراحل سئو در شرکت آکام
1. بررسی کلمات کلیدی و میزان رقابت
آیا میدانید با چه کلمات یا عباراتی در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده میشوید؟ آیا میدانید چه کلماتی بازدیدکننده بیشتری برای شما جذب میکنند؟ آشنایی با مفاهیم انتخاب کلمات کلیدی و بررسی میزان ارزش واقعی آنها، جزء نخستین و مهمترین گام هایی است که برای سئو براشته میشود. آکام نیز طی آنالیز قوی و با توجه به گستره و حوزه کاری شما بهترین کلماتی که میتوانید برای کسب جایگاه مناسب گوگل روی آن تمرکز و سرمایه گذاری کنید را مشخص میکند.

2. آنالیز و تحلیل رقبا
با تحلیل عملکرد رقبا میتوانیم از نقاط قوت آنها برای پیشرفت خود استفاده کرده و همچنین از ورود به زمینه هایی که منجربه شکست آنها در سئو شده اجتناب کنیم. این امر به مرور زمان یک استراتژی بی نقص و موثر در سئو را به ارمغان می آورد.

3. بررسی ساختار داخلی سایت
همواره استانداردها و قواعد مشخصی برای ساختار و اسکلت بندی سایت وجود دارد که پیروی از آنها برای کسب جایگاه معتبر و سئوی بهینه ضروری ست. اکام نیز در این راستا اقدام به بررسی دقیق و فنی ساختار وبسایت کرده و در صورت لزوم آن را به فرم قابل تایید برای موتورهای جستجو تبدیل میکند.

4. تهیه گزارش دوره ای از پیشرفت و اقدامات صورت گرفته
در حین اجرای پروژه بهینه سازی، گزارش های متنی و نموداری به صورت دوره ای و منظم از طرف آکام ارائه میشود تا به طور کامل شاهد روند سئو و نتایج آن باشید.

مقالات پیشنهادی

متاتگ (Meta tag) چیست؟

بازاریابی محتوایی

راز افزایش مشتریان وب سایت

ویژگی های یک وب سایت خوب

نویسنده: مهدی یوسفی - طراح سایت

آخرین نمونه کارها
فروشگاه اینترنتی جام هنر

فروشگاه اینترنتی جام هنر

آگاهی ما از متدهای طراحی یک وبسایت فروشگاهی و همچنین آشنایی با تمامی جنبه ها و چالش های کسب و کار آنلاین....

نمونه کار
طراحی سایت بازاریابی شبکه ای

طراحی سایت بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای شیوه ای از بازاریابی است که در آن شرکت به اعضایش حق کمیسیون می‌دهد تا افراد جدید را وارد کنند...

نمونه کار
طراحی سایت روزنامه پاسارگاد

طراحی سایت روزنامه پاسارگاد

با بررسی وب سایت های روزنامه مطرح، سعی بر آن کرده ایم که سایتی در خور شان نشریه ی محترم پاسارگاد طراحی کنم.

نمونه کار